tumblr hit tracking tool

Industri & teknik

Allt fler klädbeslut online

Av Mats Holmström 2013-10-03
Modebranschens nya catwalk är digital. 58 procent av oss svenskar som besöker en fysisk klädbutik använder den som ett showroom för att sedan surfa efter ett bättre pris på mobilen.

Det blir allt vanligare att man sedan använder sig av prisjämförelsesajter, rabattkoder, appar och webbsajter med dagserbjudanden för att hitta bästa priset, enligt en Tradedoubler-studie.

Man konstaterar att en kombination av digitala medier och krympande shoppingbudgetar har gjort att den traditionella klädhandeln sedan flera år har förändrats i grunden. Prestationsbaserade marknadsföringskanaler, som prisjämförelsesajter och rabattkoder, har ökat i användning och en stark trend har trätt fram där dessa kanaler används under hela köpprocessen, konstaterar Tradedoubler i ett pressmeddelande.

Idag handlar 51 procent varje månad kläder genom digitala kanaler och ut.veckligen går i rasande fart. 35 procent av svenskarna är mer benägna att handla kläder online i år jämfört med föregående år.

– Med en enkel knapptryckning hämtar 46 procent av konsumenterna hem prisjämförelser, rabattkoder, appar och besöker webbsajter med dagserbjudanden som guidar dem till bästa priset. Varumärken som inte använder dessa kanaler och hänger med riskerar att snabbt tappa försäljning, kommenterar Magnus Nyström, CTO, Tradedoubler.

Fakta: Statistiken är hämtad från undersökningen ”Prestationsmarknadsföring: Trender för mode och shopping på nätet” som Fox Insights har gjort bland 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden. Studien har utförts i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen och Italien. Dessa länder står för 89 procent av Europas totala e-handel. Med klädhandel omfattas kläder, skor och accessoarer.