tumblr hit tracking tool

Industri & teknik

Barnkategorier i App Store

Av Mats Holmström 2013-09-18
Idag, den 18 september, släpps nya iOS 7 och i och med det kommer nya barnkategorier att lanseras i App Store. ”Föräldrar kommer att älska den här nyheten” kommenterade Apple-chefen Eddy Cue i samband med lanseringen. Och även spelutvecklarna själva är positiva.

– App Store kommer att bli betydligt lättare att hantera för både föräldrar och oss utvecklare”, konstaterar David Norrman, marknadsansvarig på nystartade spelutvecklingsbolaget Tales & Dice AB, och fortsätter:

– Som det ser ut nu så hittar man appar riktade till barn i alla möjliga kategorier. Vissa finns under utbildning eller underhållning, andra under spel eller någon helt annanstans. Många gånger riskerar föräldrar att ladda hem spel som visserligen ser ut att vara riktade till barn, men som i själva verket är både reklamfyllda och säljer tillbehör inuti spelet. Nu hamnar våra appar istället precis där de hör hemma.

Appar med så kallade ’in app purchases’ har medfört mycket negativ press de senaste åren. Få har missat rubriker som ”Barn köpte smurfbär för 50 000” eller ”11-åring köpte spel för 40 000”. Apple har redan vidtagit åtgärder och infört striktare regler för in app purchases, men det har inte funnits någon riktigt tydlig åtskillnad mellan appar som direkt riktar sig till barn och de som riktar sig till en andra målgrupper, menar bolaget i ett pressmeddelande.

– Redan i uppstartsfasen kom vi överens om att ha tydliga etiska riktlinjer för våra produkter. Självklart vill man som företagare tjäna pengar, men att enskilda föräldrar ska betala tusentals kronor för att barnet har köpt virtuella bär känns som rent lurendrejeri, kommenterar Tales & Dice's grundare Fredrik Sjölin.