tumblr hit tracking tool

Industri & teknik

Hackar framtidens barupplevelse

Av Mats Holmström 2013-09-15
Absolut har bjudit in unga och begåvade kreatörer så som programutvecklare, konstnärer, formgivare och ingenjörer från hela världen till en tredagars hackathon på Absolut Atelier i Stockholm.

Deras uppgift blir att skapa morgondagens barupplevelse. Detta är ett led i Transform Today, Absoluts nya varumärkeskampanj som syftar till att inspirera och locka fram kreativiteten hos oss alla.

Från lördag den 14:e till måndag den 16:e september förvandlas Absolut Atelier, varumärkets spektakulära brand lounge nära Riksdagshuset i centrala Stockholm, till en scen för kreativ innovation inom digital kommunikation och varumärkesprofilering. Omkring femtio unga kreatörer från olika områden kommer under tre dygn att samverka i multidisciplinära lag och tävla i digital innovation.

Innovation är en del av varumärket Absoluts DNA. Därför vill Absolut bjuda in nya talanger och ge teamen i uppdrag att skapa nya och innovativa varumärkesupplevelser inom bar och konsumtion.

Värdar för evenemanget Liquid Data är Alexandre Ricard, Patrik Duffy och Jonas Tåhlin från ledningen av Absolut och Pernod Ricard. Bland de många särskilt inbjudna internationella föredragshållarna, entreprenörerna, forskarna och artisterna kan nämnas Farvash Razavi, Yuri Suzuki, Mike Chen, Atooma och det nya heta stockholmska ”urban indie”-bandet NONONO.

– Det är ett välkänt faktum att Absolut har brutit ny mark inom marknadsföring genom en lång rad kreativa samarbeten som tog avstamp i den klassiska Absolut Warhol-kampanjen redan 1986. En stor del av den kreativa frontlinjen ligger idag inom det digitala, så det här evenemanget är en del i en ny generation av kreativa partnerskap. Vem vet, kanske finns framtidens Andy Warhol i den här gruppen, säger Jonas Tåhlin, Vice President Global Marketing, The Absolut Company.