tumblr hit tracking tool

Affärssystem

Minskat dubbelarbete med smidigare lösning

Av Stefan Andersson 2013-09-17
Idag har färgbutikerna nästan inte några färdigblandade färgkulörer i lager. Istället blandar man på plats till den nyans kunderna väljer.

CPS Color tillverkar maskiner som doserar färgpigment och blandar färg. Dessutom sköter företaget försäljning och service av dessa maskiner. CPS Color Scandinavia är verksamma i Sverige, Norge och Danmark och i Sverige har man omkring åttio procent av marknaden. Det innebär att man har tjugotalet tekniker stationerade i Danmark, Norge och Sverige, som installerar nya maskiner, lagar fel och ger förebyggande service. Fram till för några år sedan skrev serviceteknikerna sina ordrar manuellt på lappar som skickades till kontoret. Där fick sedan någon annan knappa in uppgifterna i systemet.

Det var ett system med många nackdelar.

- Vi insåg att det bara var dumt att göra samma jobb två gånger, säger Tina Jonasson, ekonomichef på CPS Color Scandinavia. Vi är ett litet bolag i en stor global koncern och det finns naturligtvis ett stort fokus på kostnadseffektiviseringar och besparingar.

2001 hade CPS hittat ett affärssystem som man tyckte fungerade och ett par år senare började man fundera på om inte modulen Mobile Office kunde vara något för dem. Alla tekniker använde redan datorer i sitt arbete och därför var det inte så svårt att även förse dessa med Mobile Office. Modulen ger en tillgång till affärssystemet online, men det går också att hantera data offline. Eftersom mobilt bredband ibland kan vara ganska segt, väljer de flesta att koppla upp sig först när de har tillgång till en fast lina.

- Visst hade vi äldre tekniker som inte var så förtjusta i IT hanteringen, men nu när det har gått några år så har också de vant sig, berättar Tina Jonasson. Hanteringen fungerar väldigt bra. Det är lätt att se vilka timmar killarna arbetat och de har själva fått bättre koll på det reservdelslager de har i sina bilar.

Ingen har räknat på hur den ekonomiska besparingen ser ut, men framför allt handlar det ju om en tidsvinst. Den tid kontorspersonalen sparar på att slippa orderhanteringen används bland annat till att bättre följa upp de avtal som finns med kunderna. Nästa steg blir antagligen att de många koderna som varje tekniker måste kunna för att mata in vilka reservdelar de använder byts ut mot streckkoder. Med en streckkodsläsare kan de sedan snabbt läsa av och mata in i systemet vilken produkt det handlar om.

- Riktigt när det sker har vi inte bestämt, men det blir ytterligare en tydlig förenkling i sammanhanget, säger Tina Jonasson.