tumblr hit tracking tool

BI

"Teknikstrul kostar företagen 8,6 miljarder"

Av Stefan Andersson 2013-09-29
Ganska precis ett år sedan har gått sedan rapporten "Tjänstemännens IT-miljö 2012" släpptes. Sedan dess har mycket skett.

Unionen genomför årligen en undersökning av tjänstemännens IT-miljö och nu i dagarna väntas årets rapport landa. Förra året visade undersökningen bland annat att:

 - En av tre tjänstemän upplever att de begränsas av sitt IT-system i det dagliga arbetet.

 - Hälfter upplever att deras IT-system styr dem i deras uppgifter på ett onödigt sätt

Mikael Karlsson från systemleverantören CIUK var knappast förvånad när rapporten kom.

 - Problemen uppstår när inköpschefer vill visa överordnade att de kan få in många funktioner i prislappen och programutvecklare vill leverera en produkt som innehåller så mycket som möjligt för att kunna motivera en högre prislapp. Om ett inköp ska bli bra måste man våga titta på verksamheten och ställa jobbiga frågor. Behövs den här rapporten? Varför? Kan man nå ungefär samma data på ett smidigare sätt? frågar sig Mikael.

Karlsson menar dock att förra årets rapport kom i ett läge när många företag börjat ändra sitt förhållningssätt till IT. Fler chefer börjar förstå kopplingen mellan användare och dator.

 - Ett typexempel var ett säljinriktat företag som jag hjälpte för drygt två år sedan. De ville ha ett nytt CRM-system och inköpschefen började direkt gå in på vilka grafer som användaren ska ha tillgång till och frågade om jag kunde göra en lättillgänglig ruta som användaren kan klicka fram för att få fram listor över liggande offerter eller historiska affärer baserat på kund.

Problemet ligger inte tekniken utan i effekten av tekniken.

 - För mig är det inga problem att ta fram den typen av information, men det intressanta är att fundera på hur mycket tid en säljare kommer att lägga på att grubbla och titta på sina gamla offerter och huruvida säljaren kommer att vilja kolla företagets statistik innan varje samtal. För det här företaget var det viktigt med många samtal per timme men om de hade fått vad de från början beställt hade resultatet blivit en minskad produktivitet istället för en ökad. Därför är det jätteviktigt att man som leverantör klarar av att ta till sig beställarens målsättning och vågar ifrågasätta beställda lösningar, avslutar Mikael.